تا سی سال پیش من بر روی آزادی بی حد و مرز پذیرندهی اثر پافشاری میکردم. تأکید من این بود که تفسیر، نوعی دیالتیک، میان آزادی و قدرت کشف خواننده از یک سو و وفاداری به متن از سوی دیگر، است. در این سی سال اما، دربارهی آزادی خواننده بیش از حد اغراق شده و این واقعیت که هر متن و اثری در شرایط تاریخی مشخصی پدید آمده، در سایه قرار گرفته است. فرق است میان زمانی که از یک خانه صحبت میکنیم و زمانی که از فضای لایتناهی سخن میگوییم. اثر هنری مثل خانه است. بالأخره چارچوبها و محدودیتهایی دارد و نمیتوان در آن هر کاری را انجام داد.